Wczytuję dane...

Dlaczego warto brać suplementy z magnezem?

Dlaczego warto brać suplementy z magnezem?

Dlaczego warto brać suplementy z magnezem?

Magnez to pierwiastek, który ma szczególnie ważne znaczenie biologiczne. Magnez nie bez przyczyny nazywany jest pierwiastkiem życia, ponieważ uczestniczy on w około 300 procesach biochemicznych zachodzących w naszym organizmie i wpływa na pracę wielu układów : nerwowego, mięśniowego, odpornościowego i krwionośnego. Można powiedzieć, że magnez jest pierwiastkiem, który wpływa na cały organizm. W związku z jego szerokim działaniem, bardzo ważne jest dbanie o jego odpowiedni poziom.

Kiedy często jesteśmy niewsypani, zmęczeni, byle drobiazg wyprowadza nas z równowagi, skarżymy się na drganie powiek lub łapiące nas czasami skurcze – może to świadczyć o niedobrze magnezu. Główne czynniki, które wpływają na niedobór magnezu to :

  • wydalanie zbyt dużej ilości magnezu z organizmu, powodowane np. zażywaniem leków moczopędnych, nadużywaniem alkoholu lub kawy
  • zła dieta
  • stres
  • mniejsze niż zwykle wchłanianie magnezu powodowane np. przewlekłymi biegunkami 
  • stosowanie antykoncepcji hormonalnej 
  • zbyt małe przyjmowanie magnezu

 

Dzienne zapotrzebowanie osoby dorosłej na magnez to 250-400 mg. To zapotrzebowanie wzrasta u kobiet karmiących piersią lub będących w ciąży, wtedy może sięgać nawet do 500-600 mg. Magnez jest organizmowi niezbędny, by procesy życiowe przebiegały prawidłowo. Ten pierwiastek spełnia w naszym organizmie wiele funkcji :

  • Jedną z najważniejszych właściwości zdrowotnych magnezu to stabilizacja układu nerwowego i usprawnienie pracy szarych komórek. Magnez przez to, że bierze udział w przemianie węglowodanów, białek i tłuszczów dostarcza energię do tkanek i komórek organizmu, zwłaszcza tych wrażliwych na jej niedobór - komórek nerwowych mózgu. Zmniejsza również nadpobudliwość, działając na organizm uspokajająco.
  • Magnez jest również odpowiedzialny za odpowiednie działanie układu naczyniowo-sercowego. Zapobiega on chorobom serca oraz wspomaga ich leczenie. Magnez podaje się dożylnie osobom, które przeszły zawał serca (przeciwdziała powstawaniu skrzepów oraz arytmii ).
  • Magnez jest również zalecany dla osób, które chorują na nadciśnienie tętnicze. Jeśli w organizmie jest za mało magnezu, to ściany naczyń krwionośnych mogą się obkurczać, co prowadzi do wzrostu ciśnienia krwi.
  • Chroni organizm przed toksycznymi pierwiastkami (np. ołów, rtęć, kadm), które znajdują się w warzywach i owocach pochodzących z terenów skażonych.
  • Zmniejsza ryzyko cukrzycy i depresji, wzmacnia układ odpornościowy, poprawia trawienie, hamuje powstawanie kamieni w nerkach, wspomaga leczenie astmy, bierze udział w procesie budowy kości i zębów, reguluję pracę tarczycy, poprawia pamięć i myślenie, łagodzi dolegliwości związane z zespołem napięcia przedmiesiączkowego i bóle menstruacyjne 

Na co zwrócić uwagę przy wyborze magnezu?

Na rynku mamy wiele dostępnych postaci magnezu. O przyswajalności magnezu nie świadczy jego procentowa ilość w pojedynczej tabletce, to rodzaj magnezu decyduje o biodostępności. Wybierając magnez zalecane jest zwrócenie uwagi na ilość jonów magnezu w pojedynczej tabletce. Najlepsze wchłanianie następuje podczas jednorazowego podania 120 mg jonów magnezu. Znaczenie ma również dodatek witaminy B6, która zmniejsza wydalanie magnezu wraz z moczem i pozwala zwiększyć przyswajanie magnezu z przewodu pokarmowego. 

   

Jedną z najlepiej przyswajalnych form tego pierwiastka jest Cytrynian magnezu. Ta wysoka biodostępność jest wynikiem połączenia kwasy cytrynowego z trzema cząsteczkami magnezu. Jego wchłanianie stanowi największy procent spośród wszystkich dostępnych przyswajalnych form magnezu, jego wchłanianie jest na poziomie 25% do 90%. Warto pamiętać, że kwas cytrynowy ma lekkie działanie przeczyszczające. 

    

Chelat magnezu jest kolejną dobrze przyswajalną formą magnezu. To połączenie dwóch cząsteczek glicyny(aminokwasu) z magnezem poprzez wiązanie chelatowe. Przez tą specyficzną budowę, magnez jest chroniony przed zbyt szybką degradacją w żołądku, co prowadzi do mniejszych strat przy ostatecznym wchłanianiu w jelicie cienkim. Chelat magnezu ma bardzo delikatny wpływ na organizm, więc dobrze sprawdza się jako długoterminowe uzupełnienie niedoborów magnezu. Jego przyswajalność to 24%. 

 

Jabłczan magnezu to również dobrze przyswajalna forma. Związek składa się z magnezu i kwasu jabłkowego. Kwas jabłkowy wpływa pozytywnie na funkcje organizmu i odczuwaną energię. Jabłczan magnezu jest szczególnie polecany osobom, które cierpią na duże zmęczenie. Jego przyswajalność to ok.30% 

 

Siarczan magnezu zwany również solą Epsom, jest to sól kwasu siarkowego i magnezu. Stosuje się go zewnętrznie. Sól Epsom działa przeciwzapalnie, przeciwgrzybiczo i przeciwbólowo. Poprawia też kondycję skóry. Kąpiele w soli obniżają ciśnienie krwi i wspomagają pracę układu krwionośnego. Siarczan magnezu pomaga w złagodzeniu uczucia ciężkich nóg i skurczom mięśni.

Wszystkie produkty mogą Państwo zakupić online oraz stacjonarnie w Elblągu na ulicy  Rzeźnickiej 12-13/B.

 
Serdecznie zapraszamy do zakupów !


Pozdrawiam,

Sandra    





 

Facebook