Wczytuję dane...

Witaminy z grupy B i ich rola w organizmie

Witaminy z grupy B i ich rola w organizmie


Witaminy z grupy B są jednymi z najważniejszych substancji, jakich potrzebuje nasz organizm, aby prawidłowo funkcjonować. Oddziałują one na cały organizm : serce, nerwy, skórę, włosy, układ naczyniowy i mięśnie. Wpływają na przemianę materii i samopoczucie. Łagodzą napięcie nerwowe, poprawiają nastrój i sprawność intelektualną. Wszystkie witaminy z grupy B są rozpuszczalne w wodzie, a ich nadmiar przyjmowany z pożywieniem jest wydalany z moczem, z wyjątkiem witaminy B12, która magazynowana jest w wątrobie.

Każda witamina z grupy  B pełni różne role w organizmie.


Witamina B1, inaczej tiamina. Jest niezbędna w codziennej diecie. Wpływa na prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego, układu sercowo-naczyniowego ,wspiera układ odpornościowy oraz wykazuje właściwości antyoksydacyjne.  Badania naukowców wskazują także, że witamina B1 może odwrócić wczesne uszkodzenia nerek u osób z cukrzycą typu 2. Suplementacja witaminy B1 jest szczególnie zalecana dla osób starszych, wyczynowo uprawiającym sport oraz pracującym umysłowo. Niedobór tiaminy powoduje osłabienie, zmęczenie, zaburzenia pamięci, osłabienie siły mięśni, a także mrowienie i obrzęki kończyn.



Witamina B2, inaczej ryboflawina. Uczestniczy w transporcie tlenu w soczewce oka, chroni przed zaćmą, dzięki czemu pomaga w prawidłowym funkcjonowaniu wzroku. Witamina B2 wzmacnia działanie insuliny. Jest niezbędna do wydzielania kortyzolu, który jest hormonem mającym właściwości przeciwzapalne. Reguluje ciśnienie krwi, skurcze mięśni i pracę serca. Ze względu na wywieranie wpływu na wytwarzanie  neuroprzekaźników (serotoniny, dopaminy i kwasu aminomasłowego) zapewnia prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego.  Niedobór witaminy B2 może powodować pogorszenie ostrości wzroku, łzawienie i zaczerwienie oczu. Niedobór może również powodować migreny, ale nie zostało to ostatecznie potwierdzone w badaniach.

Witamina B3, zwana niacyną bądź witamina PP.  Umożliwia prawidłowe funkcjonowanie mózgu i całego układu nerwowego. Niacyna bierze udział w syntezie insuliny i reguluje poziom cholesterolu poprzez redukcję stężenia złego LDL. Cholesterol LDL jest tym „złym” cholesterolem, ponieważ jego większe stężenie ( w porównaniu z cholesterolem „dobrym”, czyli HDL) zwiększa ryzyko występowania chorób układu sercowo-naczyniowego  np. miażdżycy. Oprócz tego witamina B3 rozszerza naczynia krwionośne, poprawia ukrwienie, poprawia kondycję skóry i włosów oraz działa pozytywnie na stan psychiczny. Niedobór witaminy B3 prowadzić do pogorszenia się stanu skóry, staje się ona szorstka. Na skórze mogą pojawić się przebarwienia i stany zapalne. Również mogą wystąpić problemy neurologiczne, takie jak depresja, zaburzenia orientacji oraz stany lękowe.



Witamina B5, kwas pantotenowy.  Kwas pantotenowy jest niezbędny do ochrony organizmu przez infekcjami bakteryjnymi i wirusowymi oraz zachowaniu odpowiedniego stanu układu odporności, ponieważ bierze udział w wytwarzaniu przeciwciał. Przez pobudzanie procesów  regeneracyjnych, wpływa korzystnie na stan skóry, dlatego jest szczególnie polecana dla osób z problemami dermatologicznymi, np. trądzik pospolity. Witamina B5 wpływa również na obniżenie cholesterolu we krwi. Ponadto kwas pantotenowy poprawia pigmentację i stan włosów. Objawami niedoboru witaminy B5 może być np.  wypadanie włosów i łysienie, zmiany skórne (wypryski, trądzik, odbarwienia), kłopoty ze wzrokiem, obniżona odporność oraz pękanie skóry w kącikach ust. 



Witamina B6, określana także jako pirydoksyna.  Udział witaminy B6 jest niezbędny do przemiany aminokwasów i syntezy białek, potrzebnych do prawidłowego wzrostu i rozwoju. Również reguluje poziom cysteiny w organizmie , a jej nadmiar może przyczyniać się do rozwoju miażdżycy. Odpowiada również za produkcję przeciwciał, od których zależy odporność organizmu. Syntezuje hormony serotoniny i adrenaliny, co ma wpływ na układ nerwowy. Witamina B6 może zwiększyć stopień przyswajalności magnezu. Niedobór witaminy B6 może objawiać się nadmierną nerwowością lub apatią, obniżeniem odporności  i zwiększoną podatnością na infekcję.



Witamina B7, inaczej zwana biotyną, witaminą H, witaminą piękna. Witamina B7 wraz z witaminą K bierze udział w syntezie protrombiny, czyli składnika wpływającego na prawidłowe krzepnięcie krwi. Witamina B7 szczególnie ceniona jest w dermatologii. Uczestniczy ona w procesie powstawania keratyny i podziałów komórkowych w obrębie włosów, skóry i paznokci, co wpływa na poprawę wzrostu włosów, ogranicza łamliwość paznokci i poprawia stan skóry.  Dzięki właściwościom regulującym pracę gruczołów łojowych hamuje proces siwienia włosów oraz łysienia, również przekłada się to na złagodzenie ŁZS (łojotokowego zapalenia skóry), któremu przypisuje się właśnie osłabienie mieszków włosowych i wypadanie włosów. Biotyna jest również bogata w siarkę, która jest elementem niezbędnym do powstania keratyny, czyli budulca paznokci i włosów. Niedobór witaminy B7 najczęściej przejawia się zmianami zapalnymi skóry oraz jej przebarwieniami, wypadaniem włosów, bólami mięśniowymi oraz uczuciem zmęczenia.

   

Witamina B9, czyli kwas foliowy. Suplementacja kwasu foliowego przede wszystkim zalecana jest kobietom w ciąży oraz planującym bycie mamą, ponieważ znacząco zmniejsza ryzyko wystąpienia wad rozwojowych płodu, a także obniża prawdopodobieństwo poronień. Witamina B9 jest również niezbędna dla właściwego działania układu nerwowego, krwiotwórczego oraz krążenia. Niedobór witaminy B9 powoduje wzrost ryzyka wystąpienia udaru mózgu, choroby niedokrwiennej serca oraz innych zaburzeń układu krwionośnego.

  

Witamina B12, nazywana inaczej kobalaminą. Witamina B12 odgrywa w naszym organizmie bardzo ważną rolę, a jej odpowiedni poziom jest niezbędny dla właściwego funkcjonowania. Występuje głównie w produktach pochodzenia zwierzęcego, dlatego na jej niedobór mogą cierpieć osoby praktykujące wegetarianizm. Posiada ona największą strukturę spośród wszystkich witamin, a swoją drugą nazwę –kobalamina – zawdzięcza zawartości kobaltu. Kobalt w połączeniu z witaminą B12 warunkuje prawidłową pracę układu krwionośnego oraz nerwowego.  Kobalamina ma ogromny wpływ na funkcjonowanie układu nerwowego, ponieważ bierze udział w tworzeniu neuroprzekaźników, od których zależy między innymi szybkość kojarzenia faktów, kontrola apetytu, dobry nastrój, zdolność uczenia się oraz zapamiętywania. Witamina B12 wpływa na zmniejszenie uczucia zmęczenia oraz znużenia. Kobalamina pomaga również w prawidłowym funkcjonowaniu układu odpornościowego, utrzymaniu prawidłowych funkcji psychologicznych oraz w prawidłowej produkcji czerwonych krwinek. Witamina B12 wraz z witaminą B6 i kwasem foliowym bierze udział w procesie rozkładu homocysteiny. Podwyższony poziom homocysteiny powoduje rozwój schorzeń związanych z miażdżycą tętnic, a zwłaszcza choroby wieńcowej i zawału serca mięśniowego. Jednym z poważniejszych niedoborów witaminy B12 jest anemia. Istnieją również takie zaburzenia, które na pierwszy rzut oka ciężko powiązać z witaminą B12, a należą do nich m.in., zaburzenia umysłowe, notoryczne zmęczenie, gorszy nastrój czy depresja, otępienie i apatia. Innymi objawami niedoboru jest słaba odporność, zaburzenia hormonalne ( nieregularne miesiączki lub jej brak), zaburzenia trawienia oraz blada i przesuszona cera.

    

 

Witaminy z grupy B są w większości potrzebne w niewielkich ilościach. Jednak ze względu na to, że nie jesteśmy w stanie ich magazynować (oprócz witaminy B12), trzeba je stale przyjmować. Jeśli nasza dieta nie jest urozmaicona i bogata w różne składniki odżywcze, warto wspomóc się suplementami. Witaminy z grupy B są niezbędne aby cieszyć się dobrym zdrowiem.

  

Wszystkie produkty mogą Państwo zakupić online oraz stacjonarnie w Elblągu na ulicy Rzeźnickiej 12-13/B.  

 

 

Serdecznie zapraszamy do zakupów !
 

Pozdrawiam,

Sandra  

Facebook