Wczytuję dane...

Wszystko o witaminie D

Wszystko o witaminie D

Witamina D3 „witamina słońca” – jej rola w organizmie

Witamina D3 jest kluczowa dla naszego organizmu. Kojarzona głównie z pozytywnym wpływem na układ kostny. Dzięki niej fosfor i wapń lepiej się wchłaniają, a my otrzymujemy mocne kości i zęby. Nazywana „witaminą słońca”, ponieważ wytwarzana jest w naszym organizmie pod wpływem ekspozycji ciała na działanie słońca i działaniu promieniowania ultrafioletowego. To właśnie synteza skórna jest głównym źródłem pozyskiwania witaminy. Mimo tego, że to właśnie słońce jest głównym źródłem witaminy D, to suplementacja jest zalecana. Istnieje wiele powodów, które obniżają skuteczność wytwarzania witaminy D, między innymi :

  • Położenie geograficzne - w Polsce w okresie od listopada do lutego dociera nie wystarczająca ilość promieni UVB.
  • Smog - jest on skuteczną barierą  dla słońca.
  • Otyłość - tłuszcz magazynuje witaminę i uniemożliwia jej transport do krwi. 
  • Wiek - osoby powyżej 65 roku życia mają czterokrotnie obniżoną produkcję witaminy D niż osoby młode.
  • Stan zdrowia - przyswajanie witaminy D jest mniej efektywne przy chorobach takich jak : celiakia, mukowiscydoza, chroniczne choroby wątroby i nerek.
  • Kremy z filtrem -  ograniczają one dostęp promieni UVB do skóry. Jednak nie zaleca się wychodzenia na dwór bez ich stosowania, ponieważ wychodzenie na słońce bez zabezpieczenia zwiększa ryzyko zachorowania między innymi na raka skóry.
  • Pora dnia  - w godzinach 10.00 – 15.00 kiedy kąt padania promieni słonecznych jest odpowiedni i nie ma zachmurzenia.
  • Karnacja - osoby z jasną karnacją szybciej absorbują promienie UVB.

Istnieje przekonanie, że latem nie trzeba suplementować witaminy D, ponieważ dostarczana jest wraz ze słońcem. Synteza witaminy D jest najbardziej efektywna u osób zdrowych w wieku od 19 do 65 lat, w godzinach od 10 do 15, w okresie wiosenno-letnim oraz wtedy gdy odkryjemy 18% skóry. W tak sprzyjających warunkach możemy dostarczyć około 2000-4000 j.m . Jednak dane naukowe wskazują, że problem zbyt małej ilości witaminy D dotyczy niemalże całej populacji ( 90%) i występuje niezależnie od wieku, płci oraz rasy. Czynniki, które zostały wymienione wcześniej skutecznie uniemożliwiają produkcję odpowiedniej ilości witaminy nawet latem, dlatego warto zażywać witaminę D przez cały rok.  Osoby z nadwagą i po 65 roku życia powinny szczególnie o niej pamiętać.

Witamina D – zastosowanie

- Utrzymanie prawidłowego poziomu fosforu oraz wapnia w organizmie

- Prawidłowy rozwój układu kostnego

- Wzmocnienie układu mięśniowego, nerwowego i odpornościowego

- Ułatwienie spalania tłuszczów

- Zmniejszenie stanów zapalnych skóry

Warto pamiętać o pozytywnym wpływie witaminy D3 na nasze samopoczucie, utrzymywana na odpowiednim poziomie pomaga zwalczać zmęczenie, otępienie, czy uczucie przygnębienia nasilające się zwłaszcza w okresie jesienno-zimowym.

Witamina D – tarczyca

Witamina D3 zmniejsza stany zapalne i może spowolnić przebieg rozwoju niedoczynności tarczycy oraz poprawić jej pracę. Zaobserwowano, że im niższy poziom witaminy D3, tym wyższy poziom TSH.

Witamina D – depresja

Witamina D bierze istotny udział w budowaniu i funkcjonowaniu układu nerwowego, dlatego może mieć duży wpływ na depresję.  Niedobór witaminy D łączy się z występowaniem depresji, a dodatkowo ten efekt potęguje nadwaga i otyłość. Oddziałuje na procesy produkowania serotoniny- neuroprzekaźnika, który w dużej mierze odpowiada za samopoczucie i nastrój.

Witamina D – włosy

Wypadanie włosów to jeden z objawów niedoboru witaminy D. Dzieje się tak, gdy witaminy D w organizmie jest za mało, a co za tym idzie pogarsza się funkcjonowanie układu odpornościowego i hormonalnego. Hormony, a zwłaszcza estrogeny odpowiadają między innymi za stan i kondycję włosów.

Witamina D – odporność

Witamina D oddziałuje na białe krwinki, pomagając im w produkcji substancji przeciwdrobnoustrojowych, w szczególności substancji zwanych katelicydynami. To peptydy o właściwościach bakteriobójczych, działające bardzo podobnie do antybiotyków, ale bez ich skutków ubocznych. Limfocyty, to jedne z najważniejszych komórek tworzących układ odpornościowy, działające na pierwszej linii obrony. Jeśli w naszym organizmie jest za mało witaminy D, to limfocyty są uśpione. Aby spełniać swoją funkcję, czyli  wykrywanie i unicestwienie patogenów, muszą zostać aktywowane, a do tego potrzeba właśnie witaminy D.

Witamina D – skóra

Wykazano, że witamina D wpływa na stan skóry, redukcję zmarszczek oraz jej lepsze nawodnienie. Witamina D również niweluje stany zapalne, co przekłada się na pomoc w walce z trądzikiem.  Suplementacja witaminy może pomóc w wyciszeniu rozsianych na skórze ognisk stanu zapalnego, a także zapobieganiu powstawaniu nowych. Optymalny poziom witaminy D w organizmie chroni również przed rozwojem łuszczycy.

Przed zastosowaniem suplementów z witaminą D wskazane jest badanie kalcydiolu, czyli  25-(OH)D we krwi i konsultacja wyników z lekarzem lub farmaceutą. Zalecany poziom mieści się w granicach 30-80 ng/ml. Utrzymanie takiego zakresu przez cały rok pozwoli nam na uniknięcie wielu przykrych konsekwencji zdrowotnych związanych z niedoborem witaminy D. Suplementy z witaminą D powinny być zawsze przyjmowane z posiłkiem zawierającym tłuszcz, ponieważ jest to składnik niezbędny do jej przyswojenia. Wiele suplementów dostępnych w naszym sklepie są skomponowane z dodatkiem bazy tłuszczowej między innymi : ForMeds OLICAPS D3 2000 oraz Aliness Witamina D3 Forte Oil 4000IU. W naszej ofercie posiadamy również witaminę D w postaci kropli np. Aura Herbals Witamina D3 Junior 800IU, MyVita Witamina D3 Forte 2000IU oraz HemPoland Witamina D3z alg 2000IU. Krople są dobrym rozwiązaniem dla osób mających problem z przełykaniem tabletek i kapsułek np. dzieci i osoby starsze.

     

Wszystkie produkty mogą Państwo zakupić online oraz stacjonarnie w Elblągu na ulicy Rzeźnickiej 12-13/B.
Serdecznie zapraszamy do zakupów !


Pozdrawiam,

Sandra      

 




 

Facebook